Monday, July 24, 2006



سیاست مهار دوجانبه دولت در منطقه سولدوز

منطقه تاریخی سولدوز که امروز شامل شهرهای نقده و محمدیار و 100 روستای تابعه می باشد که در تقسیمات کشوری امروز با نام شهرستان نقده شناخته می شود به مرکزیت شهر نقده . مساحت این منطقه در حال حاضر نزدیک به 1050 کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از 120 هزا ر نفر می باشد. جمعیت ساکن در نقده اکثریت ترک زبان و اقلیت مهاجر کرد که در سالهای اخیر از روستاهای منطقه خانا (پیرانشهر فعلی) و منطقه پسوه به علت شرایط امنیتی و سیاست احزاب کردی در جهت کرد نشین جلوه دادن مناطق ترک نشین آذربایجان غربی صورت می گیرد انجام گرفته است.

این منطقه در بین شهرستان های ارومیه – اشنویه – پیرانشهر – مهاباد و میاندو آب و دریاچه اورمیه قرار گرفته است و در واقع راه اصلی و ارتباطی شهرهای جنوبی استان آذربایجان غربی با ارومیه و گلوگاه ارتباطی بین مرز های ترکیه و عراق از طریق اشنویه و پیرانشهر می باشد. نزدیکی نقده به مرز ترکیه 30 کیلومتر و به مرز عراق از طریق حاج عمران 65 کیلومتر می باشد. این منطقه در طول جنگ تحمیلی عراق یکی از چهار محور اصلی و حیاتی جنگ به شمار می رفت .محور نقده – رواندوز که در اواخر جنگ کمک زیادی به ایران نمود . همچنین این منطقه جاده ارتباطی پادگانهای پیرانشهر – جلدیان و پسوه می باشد .

در طول صد سال اخیر این منطقه و مردم آن در حفظ و حراست از مرزهای ایران خدمات شایسته ای از خود به نمایش گذاشته اند و در این راه صدمات فراوانی را از جانب متجاوزین در جنگ های اول و دوم جهانی و بحرانهای منطقه ای از جمله غائله شیخ عبید – غائله جیلو ها – غائله سیمکو (اسماعیل آغالیق) – حضور روسها و عثمانی ها در منطقه – و 12 روز بحران و جنگ که درتاریخ 31/1/58 توسط اکراد آغاز و باعث کشته شدن و قتل عام تعدادی از مردم منطقه و ویرانی تعدادی از روستاها گردید اشاره کرد . در طول جنگ و پیروزی انقلاب منطقه سولدوز 700 شهید داشت و جنگ اعلام نشده توسط تجزیه طلبان و اکراد در منطقه از 23/11/57 شروع شد که اوج آن در 31/1/58 بود تا امروز در تمام زمینه های فرهنگی – اجتماعی و اقتصادی ادامه دارد.

در این بین می توان به سیاست مهار دوجانبه دولت در این منطقه با توجه به حساسیت بالای سیاسی و اجتماعی و نظامی دولت در منطقه سولدوز در رابطه با ترکهای ساکن و کردها اشاره کرد . دولت در این برنامه توسط ترکها و با استفاده از میهن پرستی و تعصب خاص آنها در طول صد سال اخیر از یاغی گری و تجاوزات و بحران آفرینی کردها جلوگیری نموده و حراست از مرزها را با کمترین هزینه انجام می دهد و در 30 سال اخیر نیز این سیاست با شدت بیشتری ادامه یافته است.

یکی از نکته های مهم و درخور توجه در رابطه با منطقه سولدوز گسترش روز افزون و شعور بالا و حضور گسترده احزاب و گروههای مختلف فکری و ... از دیر باز در منطقه است که باعث تشدید حساسیت های سیاسی در منطقه و به عنوان یک پدیده نادر در عرصه فعالیتهای سیاسی گروهها و احزاب می تواند بررسی شود . گفته مي شود كه در اوايل انقلاب اكثر گروههاي و احزاب در نقده طرفدار داشته و دفتر داشته اند .

اوج حساسيت در سالهاي اخير در اين منطقه مربوط به انتخابات مجلس و شوراهاي اسلامي بود كه با وجود دخالت هاي گسترده و تبليغات اكراد تركها با حضوري به هنگام اين ترفند را خنثي نمودند.

با توجه به مطالب ذكر شده و فضاي حاكم بر منطقه مردم اين ديار حسساسيت خاصي و تعصب بالايي نسبت به زبان و فرهنگ و تاريخ خود و ملت ترك دارد و حضور گسترده دانشجويان و تحصيلكرده هاي نقده اي در نشريات و احزاب ترك در آذربايجان مثال زدني و قابل احترام به شمار مي رود و در سالهاي اخير انتشار دوهفته نامه هاي پيام سولدوز به مدير مسئولي عيسي يگانه (كه بعدا لغو امتياز شد) ارمغان آذربايجان به مدير مسئولي ايرج سليمانزاده ، نشريه دانشجويي نداي سولدوز به مدير مسئولي مهدي عبدالهي ، نشريه دانشجويي چنلي بئل به مدير مسئولي رضا داغستاني ،نشريه دانشجويي باتي آذربايجان به مدير مسئولي مهدي نوري نشريه دانشجويي نور به مديز مسئولي سميه جبار نژاد و ويژه نامه هاي فرداي ما و دهها ويژه نامه و هفته نامه كه گاهگاه در منطقه منتشر مي شود و حضور گسترده نقده اي ها در عرصه مطبوعات استاني و كشوري كه نمونه تاثير گذار آن هفته نامه نويد آذربايجان به مدير مسئولي مهران تبريزي را مي توان بر شمرد .

اما بحث بررسي رويدادهاي منطقه سولدوز در مورخه 3و 4 و 5 و 6 خرداد 1385 كه بازتاب گسترده اي در رسانه ها و خصوصا در سايت هاي اينترنتي داشت بار ديگر اهميت استراتژيكي اين منطقه را ياد آور شد.

به دنبال توهين روزنامه ايران در ر22/2/1385 به ملت ترك حركت هاي خود جوشي در تمام نقاط آذربايجان و خصوصا از طرف دانشگاهيان آغاز شد و همزمان در منطقه سولدوز نيز با پخش اطلاعيه و بيانيه ها اين حركت محكوم شد . اما اوج اين حركتها از تاريخ 30 اردي بهشت آغاز شد و به دنبال اخذ مجوز هاي لازم در جهت برپايي تجمعات اعتراض آميز در روز هاي 3 /3/85 در دانشگاه آزاد اسلامي نقده و 4/3/85 در جلوي اداره ارشاد نقده و 5/3/85 در دانشگاه پيام نور نقده پخش اطلاعيه و بيانيه ها آغاز شد .

در روز چهار شنبه 3/3/85 در ساعت 2 برگزار شد . در حين برگزاري مراسم رسيدن بيانيه حوزه بسيج دانشجويي شهرستان نقده به دست تجمع كنندگان باعث اعتراض آنها به صدور اين بيانيه و روي آوردن تجمع كنندگان به سمت شهر شد و پيوستن دانشجويان دانشگاه پيام نور نقده و مردم تجمع گسترده اي را به راه انداخت.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home