Monday, July 24, 2006



در سلدوز چه گذشت؟

یکی از جوانانی که در جریان آتش زدن کتابخانه علامه طباطبایی نقش اصلی را داشت در گفتگو با سلدوز اعلام کرد که این کتابخانه محل نشر کتابهای فارسی است لذا آتش زدن آن لازم می­باشد وی دامه داد که مدارس باید تعطیل بشود و کتابفروشیها حق ندارند کتاب فارسی بفروشند

گزارشی مقدماتی از وقايع اين چند روز سلدوز:

در پی به خشونت کشیده شدن تجمع روز پنج شنبه 4/3/85 مردم سلدوز، چهار نفر کشته و قریب به 50 نفر مج روح شدند.

بنا به گزارش خبرنگار سلدوز عصر چهارشنبه در پی درخواست جمعی از فعالان فرهنگی سیاسی شهرستان سلدوز جهت برگزاری تجمعی آرام در مقابل اداره ارشاد شهرستان، مجوزی از طرف فرمانداری برای این برنامه صادر شد که فردای آن روز در طی اطلاعیه ای از طرف فرماندای ملغی اعلام گردید.

مردمی که خود را برای تجمع روز پنج شنبه آماده کرده بودند بدون توجه به فرمانداری در مقابل اداره ارشاد تجمع کردند و مدتی بعد جمعی از فعالان فرهنگی شهر در میان جمعیت حضور یافتند و سعی کردند که مطالبات حقیقی مردم را در طی بیانیه اعلام نموده و در عین حال از انحراف و به خشونت کشیده شدن مطالبات مردم جلوگیری نمایند ولی با حضور فرماندار در جمع مردم فضا را متشنج کرد و جمعی از جوانان به سمت ماشین وی حمله کرده و بعد از ضرب و شتم او ماشین فرمانداری را به آتش کشیدند.

بعد از این اتفاق مردم به سمت اداره ارشاد سنگ پراکنی کردند که منجر به شکستن شیشه های اداره ارشاد و کتابخانه و کلاسهای فرهنگی اداره گردید جمعیت سپس به سمت مرکز شهر حرکت کردند و در مسیر بعد از درگیری با ماموران انتظامی به جلوی فرمانداری رسیدند و بنا به ادعای شاهدان قضیه در خلال تلاش جهت ورود به فرمانداری با دستور آتش محافظان فرمانداری مواجه گردیدند که منجر به کشته شدن 4 نفر و زخمی شدن بالغ بر 50 نفر گردید.

به دنبال این اتفاق اوضاع شهر بحرانی شد و خیابانها مالامال از جمعیت معترض گردید.

تلاشهای برخی مسوولان جهت استفاده از نیروهای مقاومت بسیج مردمی جهت کنترل شهر هم به جایی نرسید و نیروهای بسیج هم عموما به جمع معترضین پیوستند و از تقابل با مردم پرهیز کردند.

فردای آن روز یعنی جمعه مورخه6/3/85 اعتراضات خیابانی ادامه پیدا کرد و نزدیکی های ظهر با سخنرانی امام جمعه شهرستان و رییس حوزه علمیه در جمع معترضان و اعلام پشتیبانی از حرکت مدنی و قانونی مردم سلدوز که با شعار تکبیر " الله اکبر" و شعار" فارس دیلی اشک دیلی" مردم همراه بود پایان یافت.

آقای حیدری زاد از مردم خواست تا به اموال عمومی شهر آسیب نزنند و از خشونت پرهیز کنند و مواظب فتنه تقابل سلدوز با سلدوز باشند و مطالبات خود را با آرامش مطرح نموده و پیگیری آن و رهبری آن را به نمایندگان خود واگذار نمایند.

عصر جمعه دوباره تجمعات مردم در قسمتهای دیگری از شهر شروع شد و عملا" خیابانهای شهید مسافری و ساحلی را از کنترل ماموران انتظامی خارج کرد.

در این اثنا متاسفانه کتابخانه قدیمی شهرستان توسط جمعی از اراذل و اوباش به آتش کشیده شد و کتابفروشی تربیت به غارت رفت.

جمعی از مردم معترض هم با تجمع در مقابل منزل "داننده" خواستار مجازات فرزند وی که بنا به ادعای شاهدان در تیر اندازی علیه مردم دست داشته، شدند که با حضور جمعی ازاراذل در آن مکان و تلاش جهت شکستن درب منزل وی این تجمع متفرق شد و با ممانعت جمعی از همسایگان(یعقوب.ن و ...) اراذل هم متفرق شدند.

بنا به ادعای برخی مردم "م.داننده" جوانی روانپریشاست که تا بحال چندین بار از پایگاههای مقاومت بسیج و حوزه علمیه اخراج شده است و معلوم نیست چه کسی اسلحه به دست وی داده است. نامبرده در سال 76 با تعرض مسلحانه به خانه یکی از شهروندان نقده تلاش کرده بود تا موهای او را که بنا به زعم وی بلندتر از حد معمولی بوده،بتراشد که بعدا" با شکایت شاکی خصوصی و عمومی منجر به محکومیت وی توسط دادگاه شهرستان گردید.

در ادامه درگیریها شیشه بعضی از مغازه ها هم توسط افرادی ناشناس شکسته شد.

صاحب مغازه"عکاسی پیمان" که شیشه­های مغازه اش شکسته شده بود ضمن اعلام همراهی با حرکت اصیل مردمی این اقدام تخریب اموال عمومی را تلاش برای منحرف کردن حرکت مردم نامید.

عصر جمعه تعدادی از فعالان فرهنگی سیاسی شهرستان که دستگیر شده بودند آزاد شدند ولی هنوز تعدادی بالغ بر 200 نفر از مردم عادی در بازداشت به سر میبرند(بنا به ادعای شاهدان) "ع.ی" در مصاحبه با خبرنگار سلدوز ریشه اصلی این اتفاقات ناراحت کننده را عدم درایت مسوولان شهر نامید و در عین حال از سکوت نخبگان و ریش سفیدان شهر هم ابراز گلایه کرد چرا که به نظر ایشان اگر بزرگان شهرستان در این اعتراض پیشقدم میشدند این اتفاقات نمی افتاد و این خونها ریخته نمیشد.

دو تن از معلمان قدیمی و محبوب شهرستان(ع.ب و م.م)هم در مصاحبه با سلدوز عدم اجازه مسوولان به فرهنگیان شهر جهت مدیریت این اعتراضات به صورت قانونی را ریشه اصلی این اتفاقات دانستند.

یکی از جوانانی که در جریان آتش زدن کتابخانه علامه طباطبایی نقش اصلی را داشت در گفتگو با سلدوز اعلام کرد که این کتابخانه محل نشر کتابهای فارسی است لذا آتش زدن آن لازم می­باشد وی دامه داد که مدارس باید تعطیل بشود و کتابفروشیها حق ندارند کتاب فارسی بفروشند.

ع.ن از فعالان فرهنگی سیاسی شهرستان هم صورت مسئله اختلاف ترک و فارس را فاقد اعتبار دانست بلکه تضاد سیستم مرکز گرای شکل گرفته را با خواسته های چند ده ساله مردم مستضعف را ریشه انگیزشی اصلی این اعتراضات نامید و اعلام کرد که تا زمانی که مدل "تهران و حومه" در کشور حاکم است باید منتظر اعتراضات شدیدتر از این هم بود.

لازم به ذکر است که شعارهای عدالتخواهانه احمدینژاد منجر به انتخاب قاطع ایشان از طرف مردم سلدوز شده بود.

هم اکنون اوضاع شهر آرام است و بیانیه­ای به امضای ده­ها تن از فعالان فرهنگی سیاسی شهر انتشار پیدا کرده که در قالب آن ضمن دعوت مردم به حفظ آرامش، خواستار پیگیری قانونی متخلفین توسط نمایندگان مردم شده اند.

برخی شایعه ها حاکی از فعال شدن نیروهای پژاک در کوههای جنوبی شهرستان و حضور شبانه آنها در داخل شهر خبر می­دهد.

گزارشات و مصاحبه­های بعدی متعاقبا" انتشار خواهد یافت.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home