Monday, July 24, 2006



نبرد تمام عیار شهری در نقده

دختران و زنان در حال تهیه سنگ بودند و چندین پیر مرد سنگها را داخل یک چادر زنانه ریخته و به جوانان می رساندند .

برخی از زنان و دختران نیز از پشت بام منازلشان در حال سنگ پراکنی به ماموران بودند . یک زن جوان به همراه ۲ پسرش سنگ و آجر در یک فرغون ریخته و به مردم میرساند .


الان دو روز است که به جزء شهر نقده بقیه مناطق استان آذربایجان غربی درآرامش نسبی به سر میبرند و دیروز هم که قرار بود تجمعی در ارومیه برگزار شود با حضور گسترده یگانهای ویژه انتظامی و امنیتی در سطح شهر این تجمع برگزار نشد .

دیروز صبح با فرمانده نیروی انتظامی استان نشست خبری داشتیم و سردار کرمی برخی مسائل را برای خبرنگاران افشاء کرد . مسائلی که نمیشه به سادگی از کنار اونها گذشت ، سردار کرمی از ورود بیش از هزار اسپری گاز فلفل و باتوم از کشور ترکیه پرده برداشت و گفت که قرار بود این وسائل در بین تجمع کنندگان توزیع بشه تا از اونها در درگیریها استفاده کنن ، ورود دهها خارجی در پوشش خبرنگار به منطقه که بیشتر انگلیسی هستند موضوع دیگری بود که فرمانده نیروی انتظامی به آن اشاره کرد و البته گفت که تا دو یا سه ساعت آینده دستگیر میشن !!!

یه خبر دیگه هم سردار کرمی داد و اینکه برخی احزاب کرد بیانیه منتشر کردن و ضمن حمایت از قیام !! مردم آذربایجان اعلام کردند که در کنار اونها مبارزه میکنن و اگر ترکها به اسلحه نیاز داشتند حاضرند تا به اونها اسلحه هم بدن . سردار کرمی بعضی ناگفته هارو هم گفت که به مرور خواهم نوشت . اما سردار در جلسه به یک موضوع دیگر هم اشاره کرد موضوعی که برخی مقامات هم روی اون تاکید دارن ، موضوعی که تو این چند روز آزارم میده . سردار گفت که این کاریکاتور کار دشمن است و کاریکاتوریست عامل دشمن !!! جالب اینجاست که سردار کرمی هنوز نمیدونست که کاریکاتوریست کیه و گفت این خانوم کاریکاتوریست !!! سوابق ضد انقلابی داره و .... متاسفانه در ایران به جای اینکه به ریشه یابی حوادثی از این دست پرداخته شود همیشه به دنبال این هستیم که بی تدبیری و .... خود را به گردن دشمن بیاندازیم . و اینک نوبت مانا نیستانی است که قربانی بی تدبیری نظام که هاشمی رفسنجانی نیز به آن اشاره کرد شود .

نمونه بارز این بی تدبیریها حوادث نقده است که تصمیم نادرست فرماندار نقده در بوجود آمدن حوادث خونین این شهر نقش عمده ای داشت . شهری که در اوایل انقلاب تجربه یک جنگ شهری مسلحانه را داشته است و فقط باید امیدوار بود که اوضاع در این شهر رو به آرامش گذارد در غیر این صورت باید منتظر حوادث تلخی بود . شاید عزل فرماندار این شهر به آرام شدن اوضاع کمک کند ...... به جای بازداشت مانا نیستانی دولت باید اصل ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی که خواست تمام اقوام به خصوص آذربایجانیها میباشد را اجرا کند و از بکار بردن واژه حساسیت برانگیز ( آذری زبان ) و ( آذریها ) نیز خودداری کند .

نبرد تمام عیار شهری در نقده

به همراه یکی از همکاران بعد از ظهر امروز به شهر نقده رفتیم . دیروز ده ها هزار نفر از مردم نقده همچون دیگر شهر های آذربایجان دست به اعتراض زده بودند که در نتیجه این اعتراضات در این شهر متاسفانه ۷ نفر از مردم کشته و ده ها نفر نیز مجروح شدند . ساختمان فرمانداری و اداره ارشاد این شهر نیز در آتش خشم اعتراض مردم سوخت . اما امروز دیگر مردم در اعتراض به توهین روزنامه ایران به خیابانها نیامده بودند بلکه اعتراض به کشته شدن مردم آنها را به خیابانها و کوچه پس کوچه های شهر کشانده بود . یک جنگ تمام عیار شهری .

چهره شهر کاملا متفاوت با دیگر روزها بود . مغازه ها تعطیل ، نیروهای سپاه ، بسیج و یگانهای ویژه با سلاحهای سبک و نیمه سنگین (دوشکا) در تمام سطح شهر به چشم میخوردند . خیابان اصلی این شهر (امام) مملو از نیروهای نظامی و انتظامی بود و مردم در تمام کوچه های این خیابان به زد و خورد و درگیری با ماموران مشغول بودند . اهالی هر کوچه اعم از پیر و جوان و زن و مرد با ماموران درگیر هستند. آمبولانسها به سرعت در حال رفت و آمدند ، ما در کوچه (دارایی) در خیابان امام بودیم . حدود ۱۰۰ نفر از اهالی در تقاطع خیابان و کوچه خود در حال سنگ پرانی و پرتاب ککتول مولوتف به ماموران بودند . ماموران یگان ویژه نیز متقابلا سنگ پرانی میکردند . گاه مردم عقب نشینی میکردند و گاه سربازان یگان ویژه .

گهگاه هم صدای گوشخراش تیربار دوشکا و کلاشینکوف به گوش میرسید . در بسیاری از نقاط شهرمردم در حال درگیری با ماموران هستند و گاهی نیز دود غلیظی ناشی از به آتش کشیده شدن مکانی در شهر به چشم می خورد . نیروهای سپاه ادارات مهم دولتی را در محاصره کامل خود گرفته اند . در کوچه ای که ما بودیم ماموران چندین بار به داخل کوچه گاز اشک اور پرتاب کرده و گاهی نیز تیر اندازی میکردند و مردم نیز برای مقابله با دود گاز اشک آور آتش روشن کرده بودند . دختران و زنان در حال تهیه سنگ بودند و چندین پیر مرد سنگها را داخل یک چادر زنانه ریخته و به جوانان می رساندند . جوانان صورتهای خود را پوشانده بودند و با سنگ ، چوب و ککتول مولوتف به مقابله با ماموران می پرداختند . تمام دربهای منازل کوچه ها باز بود تا در تعقیب و گریز ماموران مردم بتوانند به داخل خانه ها پناه ببرند . حرکت سریع آمبولانسها نشان از مجروح شدن مردم و یا مامورین داشت . برخی از زنان و دختران نیز از پشت بام منازلشان در حال سنگ پراکنی به ماموران بودند . یک زن جوان به همراه ۲ پسرش سنگ و آجر در یک فرغون ریخته و به مردم میرساند . افرادی که در اثر سنگ پراکنی ماموران زخمی می شدند به داخل منازل برده و مداوا می شدند ..........

شهر چهره ای کاملا نظامی به خود گرفته است و تویوتا لند کروزهای سپاه با ( دوشکا ) در حال تردد هستند . یک جنگ تمام عیار شهری ....

تمام این اتفاقات ناشی از انتشار یک کاریکاتور در روزنامه ایران است . روزنامه ای دولتی که اگر در همان ابتدا توقیف می شد دیگر شاهد این قبیل وقایع تلخ در کشورمان نبودیم . اعتراضاتی که گرچه به حق است ولی اگر تدبیر مسئولین در آرام کردن اوضاع نباشد دامنه اعتراضات به شدت افزایش خواهد یافت . نباید از خاطر برد که شهرهایی همچون نقده در اوایل انقلاب تجربه یک جنگ مسلحانه شهری را از سر گذرانده اند . شاید حضور استاندار در میان مردم در آرام کردن مردم موثر باشد !!! نخبگان و روشنفکران شهر نیز باید به آرام شدن اوضاع کمک کنند .

0 Comments:

Post a Comment

<< Home