Sunday, September 10, 2006



دستگير شدگان سولدوز:

البته بجهت سانسور شديد رژيم، آمار كاملي از دستگير شدگان حادثه در دست نمي باشد اما پس از كشتار مردم غيرتمند سولدوز در روز پنجشنبه 4 خرداد 1385 جنازه هاي شهدا از بيمارستان امام خميني شهرستان نقده توسط عمال اطلاعات و سپاه به سرقت رفته و به جاهاي نا معلوم كه احتمالا سردخانه هاي بيمارستان شهرستان اوشنويه و سردخانه بيمارستان عارفيان اورمو جزو آنها هستند منتقل مي شوند و تنها جنازه 4 شهيد فوق الذكر در حوالي ساعت 2.30شب با تدابير شديد امنيتي و بدون هيچگونه مراسمي تنها با حضور خانواده شهدا بخاك سپرده مي شوند و اين در حالي بود كه مردم خود را براي ادامه تظاهرات در جمعه و تشيع جنازه فرزندان ملت آذربايجان و لاله هاي پرپر شده آماده ميكردند. همزمان، نيروهاي مزدور اطلاعاتي به امر روساي فارسشان به خانه هاي هم زبانان و هم خونان خود هجوم آورده و نفرات ذيل را دستگير مي كنند:

1.مير علي رضايي: 34 ساله – مجرد – فوق ديپلم رياضي – دانشجوي زبان و ادبيات توركي دانشگاه نخجوان – مدرس كلاسهاي آموزش زبان توركي در نقده – سرپرست موسسه علمي و فرهنگي بيليم يولو در نقده – دبير سرويس توركي نشريه توقيف شده پيام سولدوز – سردبير سابق نشريه دانشجويي چنلي بئل در دانشگاه پيام نور نقده- خانه وي توسط نيروهاي امنيتي تفتيش شده و مقادير زيادي از محتويات منزل ايشان و وسايل شخصي وي حتي عكسهاي خانوادگي به اطلاعات نقده منتقل شد.

2.دكتر پرويز محمدي: داراي دكتراي زبان و ادبيات فارسي – متاهل- معاون دانشگاه آزاد مهاباد – دبير دبيرستانهاي نقده – داور بين المللي كشتي كه در جام جهاني يونان قضاوت كرده است – ايشان جزو كساني بودند كه براي تجمع اعتراض آميز مردم نقده در 4 خرداد در مقابل اداره فرهنگ و ارشاد نقده مجوز گرفته بودند كه البته با حماقت هاي 2 جنايتكار و آدمكش (فرماندار و فرمانده سپاه) اين تجمع آرام ومدني به خاك و خون كشيده شد.

3.علي جلالي: ليسانس – دبير و مديردبيرستانهاي نقده - سردبيرسابق هفته نامه ارمغان آذربايجان.

4 و 5.مهندس بناوند و غلام بناوند: دو برادر – مهندس راه و ساختمان - ايندو نيز به همراه دكتر پرويز محمدي مجوز تجمع گرفته بودند.

6. ايرج سليمانزاده: فوق ليسانس اقتصاد – مدرس دانشگاههاي پيام نور و آزاد نقده – صاحب امتياز و مدير مسئول هفته نامه ارمغان آذربايجان – كارمند مخابرات نقده – هئيت موسس موسسه گنجينه فرهنگ سولدوز- البته در خصوص اينكه وي دستگير شده و يا اينكه تلفني احضار شده است مباحثي وجود دارد.

بجز نفرات فوق الذكر كه روز جمعه در پي ادامه تظاهرات مردم و فشار مردمي آزاد شدند، در روزهاي بعد نفرات ديگري نيز دستگير و روانه بازداشتگاههاي اطلاعات نقده شدند.

7. در ادامه جريانات مهدي نوري (ائلمان) دانشجوي كارداني عمران دانشگاه آزاد نقده، مدير مسئول نشريه دانشجويي توقيف شده باتي آذربايجان، متولد 1365 اهل تبريز ، كه روز چهارشنبه 3 خرداد ماه مجوز تجمع در دانشگاه آزاد نقده را گرفته بود توسط اطلاعات نقده بازداشت شده و پس از 3 روز آزاد مي شود. وي سپس توسط اطلاعات تبريز بازداشت مي شود و خانه وي در تبريز تفتيش ميشود. وي سپس به زندان تبريز منتقل ميشود و پس از 23 روز كه همراه با شكنجه هاي شديد و اعتصاب غذا همراه بوده است به اطلاعات نقده تحويل داده ميشود كه اين اداره پس از 3 روز وي را به بازداشتگاه اداره اطلاعات اورمو منتقل ميكند. وي هم اكنون در اين بازداشتگاه زنداني است و حال عمومي وي بر اثر شكنجه و اعتصاب غذا نامناسب است و در ديدار محرمانه ايي كه در بيمارستان با وي داشتيم تقريبا 10 كيلو گرم از وزن وي كم شده است همچنين انگشت پاي وي نيز در اثر شدت شكنجه مجروح شده و چرك شديدي دارد و هرچه سريعتر بايد جراحي شود. مدت زندان ايشان اكنون تقريبا 46 روز است.

8. تقريبا پس از 20 روز از گذشت حوادث دو برادر به اسامي عيسي يگانه مدير مسئول هفته نامه توقيف شده پيام سولدوز و عضو هئيت موسس جمعيت توسعه آذربايجانغربي و مولف كتابهاي "ايل قاراپاپاق"، "راهنماي گردشگري شهرستان نقده"، و مترجم كتاب "تاريخ مختصر آذربايجان" و كسيكه قرآن را نيز به توركي ترجمه كرده است به همراه برادر24 ساله اش مهدي يگانه، از سوي نيروهاي سرسپرده و مزدور اطلاعات دستگير ميشوند و به زندان نقده و سپس به اطلاعات نقده منتقل مي شوند. آقاي عيسي يگانه از محققين و پژهشگران آذربايجاني و از چهره هاي شناخته شده در شهر پس از 7 روز بازجويي مداوم با 6 ميليون وثيقه آزاد ميشوند و آقاي مهدي يگانه پس از 9 روز و بازجويي و شكنجه با قرار وثيقه 12 ميليوني آزاد ميشوند. آقاي مهدي يگانه بدليل سرودن يك شعر توركي در وصف آذربايجان دستگير شده بودند.

9.رضا صمدي نيز 40 ساله شغل آزاد از ديگر دستگير شدگان بود. كه پس از 4 روز بازداشت و بازجويي با قرار وثيقه آزاد شد.

10.تقريبا در 3يا4 تيرماه ابراهيم معيني 36 ساله شب هنگام در خيابان دستگير ميشوند. وي ابتدا به اداره اطلاعات نقده منتقل شده و پس ارائه بازجويي به بازداشتگاه اطلاعات اورمو منتقل مي شوند و نهايتا پس از تحمل 43 روز بازداشت و بازجويي با قرار وثيقه 30 ميليون آزاد مي شوند. ايشان از جمله بازداشتيهاي سال قبل در تبريز در قضيه اعتراض به نسل كشي آذربايجانيها در خوجالي نيز بودند كه پس از 28 روز تحمل زندان بعنوان آخرين نفر با قرار وثيقه آزاد شده بودند.

در مورخه 26 مرداد 15 نفر از نوجوانان و جوانان سولدوز دادگاهي شده اند كه ما كم و كيف آنرا پس از تكميل اطلاعات به اطلاع افكار عمومي خواهيم رساند.

در اينجا لازم بذكر است كه در سايتهاي اينترنتي اكنون نام مهدي علوي عضو شوراي شهر نقده نيز در بين دستگير شدگان موجود است كه اين مساله اشتباه محض و يا تعمد معني دار از سوي ارسال كنندگان خبر و كوتاهي سايتهاي اينترنتي است. لازم بذكر است ايشان اصلا جزو دستگير شدگان نبودند و اصلا در طول چند روز تظاهرات ملي و مردمي در سولدوز وي برخلاف اكثر مسئولان شهر كه به مردم پيوسته بودند ايشان در بين مردم حاضر نبودند، همچنين وي چندي پيش از طرف اداره ارشاد نقده كه با نظارت و كلا رهبري اداره اطلاعات نقده هدايت ميشد در مراسم فرمايشي تجليل از نخبگان نقده بعنوان نخبه سياسي! شهر انتخاب شدند كه در همانجا گفته ميشد كه او با كسب نظر اداره اطلاعات نقده خود را براي انتخابات مجلس آماده مي كند. لذا لازم است نام وي از ليست دستگير شدگان حذف گردد چرا كه خود وي از كاسه ليسان رژيم است.

احكام صادره در خصوص دستگير شدگان:

در خصوص اسامي فوق الذكر كساني كه در نقده بازداشت بوده اند و به اورمو منتقل نشده اند، در دادگستري نقده تفهيم اتهام شده اند و اتهام آنها اخلال در نظم عمومي اعلام شده است. اما كسانيكه به اورمو منتقل شده اند علاوه بر اين اتهام به موارد ديگري همچون: شركت در تجمعات غير قانوني، فعاليتهاي پان تركيستي و تجزيه طلبانه، اقدام عليه امنيت ملي و ... محكوم شده اند. هنوز بجز چند مورد ذيل راي قطعي دادگاه صادر نگشته است.

آقاي جعفر قره چال 32 ساله – شغل: صافكار –به جرم آتش زدن خودروي مزدا وانت فرماندار به 3 سال زندان محكوم شده اند. البته هنوز اين جرم محرز نيست وتاييد نشده است.

آقاي عيسي يگانه، معلم، از فعالان فرهنگي و روزنامه نگار و پژوهشگر، بجرم اخلال در نظم عمومي به 200 هزار تومان جريمه نقدي و 200 ضربه شلاق تعليقي متهم گشته اند.

آقاي رضا صمدي، شغل آزاد، به جرم اخلال در نظم عمومي به 200 هزار تومان جريمه نقدي و 200 ضربه شلاق تعزيري محكوم گشته اند.

همچنين در مورخه 26 مرداد تعداد 15 نفر از جوانان و نوجوانان نقده به دادگاه فرا خوانده شده بودند كه ما اخبار اين دادگاهها را نيز پس از تكميل اطلاعات به اطلاع افكار عمومي خواهيم رساند.

1 Comments:

Blogger Unknown said...

یکبار دیگر سالگرد انقلاب مقدس ایران رسیده و متاسفانه هنوز ملت ایران فقیر و بی‌چاره هستند هنوز یک معلم نمیتونه یک کیلو گوشت یا برنج را به راحتی‌ بخره.می‌خوام برم تو خیابون روز انقلاب و فریاد بزنم یا امام روحت شاد خودت نجات ده. لا اله الالله

12:43 AM  

Post a Comment

<< Home