Sunday, September 09, 2007



آذربایجان جنوبی به یاد فاتح قله اورست

مراسم چهارمین سالگرد در گذشت حماسی محمد اوراز در سولدوز برگزار شد

میللی شورا- یک شنبه 18 شهريور 1386: میراث فرهنگی: پس از چهار سال، ياد و نام محمد اوراز گرامي داشته شد.

در پي تلاش‌هاي افرادي از جامعه کوه‌نوردي آذربايجان غربي، امسال مراسم بزرگداشت پهلوان محمد اوراز در سولدوز(نقده)، زادگاه قهرمان هيماليانوردي ايران برگزار شد.

فرشيد فاريابي در اين‌باره به ميراث‌خبر اعلام كرد:« نمايشگاه عکس محمدحسن نجاريان يکي از سه بازمانده تيم صعود به قله گاشربروم-1 از 15 تا 20 شهريور جاري در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نقده به ياد قله‌نورد پاکي و شرافت درحال برگزاري است.» وي افزود:« همچنين به همت هيئت کوه‌نوردي شهرستان نقده و همکاري فرمانداري، اداره تربيت‌بدني و شوراي اسلامي شهر همايشي چند ساعته با برنامه‌هاي مختلف در روز سه شنبه 20 شهريور از ساعت 16 عصر بر سر مزار شادروان واقع در ارتفاعات سلطان يعقوب برگزار خواهد شد.»

به همين مناسبت يک تيم 15 نفره از کوه‌نوردان استان آذربايجان غربي زيرنظر هيئت کوه‌نوردي استان به منظور صعود به قله "کاچکار" کشور ترکيه از تاريخ 16 تا 20 شهريور راهي اين کشور مي شوند.

محمد اوراز از کوهنوردان و هيماليانوردان نامدار کشور در 25 مرداد1382 تنها 200 متر مانده به قله 8068 متري گاشربروم-1 در اثر سقوط به شدت مصدوم شد و با تلاش‌هاي ديگر اعضاء تيم و در شرايطي غيرقابل تصور از منطقه کوهستاني خارج شد. اما متاسفانه تلاش‌هاي پزشکان بيمارستان شفاء پاکستان نتيجه بخش نشد و اين قهرمان کوه‌نوردي کشور در 16 شهريور 1382صعود ابدي خود را انجام داد. درپي مرگ اين کوهنورد که کارنامه درخشاني از خود در صعود به قلل هشت هزارمتري هيماليا برجاي گذاشته است آيت الله خامنه‌اي رهبر انقلاب با انتشار پيامي کتبي از وي تجليل کرد. در اين پيام آمده است: « بسم الله الرحمن الرحيم . ياد محمد عزيز، قله نورد شرافت و پاکدامني را گرامي مي دارم و براي او که نام ايران را در جهان بلند آوازه کرد بلند آوازگي در ملکوت علي از خداوند متعال مسئلت مي کنم. سلام خدا بر او و همه جوانان پاک و مومن ايران زمين باد.»

محمد اوراز از سال 1376 به عضويت تيم کوه‌نوردي فدراسيون کوه نوردي کشور درآمد و تا روز مرگ کارنامه درخشاني از خود به يادگار گذاشت:

1376 - صعود قله راکاپوشي (7788 متر)، پاکستان
1377 - صعود قله اورست (8849متر) بلندترين قله دنيا، هيمالياي نپال
1379 - صعود قله چوايو (8201 متر) ششمينقله بلند دنيا، هيمالياي تبت - بدون استفاده از کپسول اکسيژن
1379 - صعود قلهشيشاپانگما (8036 متر) سيزدهمين قله بلند دنيا، هيمالياي تبت - بدون استفاده ازکپسول اکسيژن
1380 - صعود قله ماکالو (8463 متر) پنجمين قله بلند دنيا ،هيمالياي نپال - بدون استفاده از کپسول اکسيژن
1381 - صعود قله لوتسه (8511 متر) چهارمين قله بلند دنيا، هيمالياي نپال - بدون استفاده از کپسول اکسيژن
1382 - صعود تا ارتفاع 7900 متريقله گاشربروم 1 (8064 متر(
1377 - نخستين فرد مسلمان صعودکننده به قله اورست (در اين صعود سه ايراني مسلمانديگر نيز همراه با اوراز موفق به صعود اورست شدند.)
1378 - اخذ مدرک مربيگريدرجه يک از فدراسيون کوهنوردي جمهوري اسلامي ايران
1378 - شرکت در دوره بينالمللي صعود مسير هاي دشوار، فرانسه
1378 - شرکت در دوره بين المللي رهبري گروه، فرانسه
1380 - مرد سال کوهنوردي ايران
1381 - مرد سال کوهنوردي ايران

فاريابي معتقد است:« در کنار همه اين رخدادها نمي‌توان به حاشيه‌هاي اتفاق افتاده که بسياري اوقات از متن پر اهميت‌تر شد بي‌توجه ماند. بيشتر مسايل پيش آمده در حاشيه مرگ قهرمان منشاء در مديريت وقت فدراسيون کوه‌نوردي داشت. منتقدان فدراسيون کوه‌نوردي به محتواي مديريت تيم‌هاي اعزامي توجه مي‌کردند و همواره فدراسيون از پاسخ به منتقدان خودداري کرده است. در حادثه گاشربروم -1 نيز در حاشيه اتقاقاتي افتاد که عمده ترين آن به تحمل نکردن نقد و نظر از سوي مديريت وقت فدراسيون کوه‌نوردي باز مي‌گشت.»

به گفته وي، کوتاهي مقامات ورزشي به خصوص فدراسيون کوه‌نوردي در صيانت از قهرمان ورزشي کشور و نيز اداره کل تربيت‌بدني آذربايجان غربي از طلايي‌ترين ورزشکار استان امکان رشد قارچ گونه موضوعات نامربوط را در حاشيه آن فراهم کرد.

فاريابي مدعي شد:« عدم توانايي فدراسيون کوه‌نوردي به ابهامات موجود، موجب شد تا امروز بسياري از سوالات مربوط به حادثه گاشربروم-1 بي پاسخ باقي بماند. کارشناسان براين باور هستند رييس وقت فدراسيون با ترک صندلي رياست پس از قريب به 20 سال موفق شد از مقابل سيل سوالات و انتقادات مطرح رهايي يابد.»

0 Comments:

Post a Comment

<< Home