Friday, November 23, 2007

آیا در نقده فردی لایق وجود ندارد؟

چنلی بئل سایی ۶ مقاله لریندن:

با نگاهی کوتاه بر تاریخ شهر همیشه سربلند و پایدار نقده با چهره ها و شخصیتهای علمی، سیاسی و فرهنگی زیادی مواجه میشویم که هرکدام از ایشان در شاخه تخصصی خود وزنه های سنگینی محسوب میشوند که امروز هریک از شهروندان سولدوزی به مفاخری همچون "نقی خان بزچلو" (معاون وزیر فرهنگ حکومت ملی آذربایجان)، دکتر مسعود ناصری (نابغه علمی ساکن انگلیس)، شیخ مرتضی رضوی (روحانی فرهیخته) خیل عظیم ورزشکاران ملی پوش و جهانی و ... می بالد و با افتخار میگوید که من سولدوزی هستم و ((گادار سویو ایچمیشم)). همچنین مردم منطقه دلاور پرور و آگاه سولدوز با تاریخی پرافتخار و خلق حماسه هایی نظیر ((دفاع از منطقه و نبرد یک هفته ایی با تروریسم قاسملویی در اردیبهشت 1358)) و نیز اهدا نمودن شهدای همیشه جاوید در زمان جنگ تحمیلی و نیز شهدای حافظ وطن که با خون سرخشان منطقه را در مقابل زیاده خواهان و بیگانگان حراست نمودند و اکنون جاودانه گشته اند برگهای زرین تاریخ این منطقه را تشکیل می دهند.

غرض از آوردن این مقدمه نقدی بر انتصاب مدیران غیربومی در دانشگاه پیام نور مرکز نقده است. دانشگاهی که یکی از مراکز باسابقه و شناخته شده پیام نور کشور است و در گذشته نه چندان دور از قویترین مراکز علمی منطقه محسوب میشد.

متاسفانه در طول عمر سی ساله این مرکز و خصوصا در طول سالیان اخیر هیچ یک از رئیسان و سرپرستان دانشگاه بومی شهر نقده نبوده اند و اکثرا از شهرهای دیگر به ریاست این مرکز منصوب شده اند که در آخرین تغییرات آقای "دین پرست" 27 ساله اهل اورمیه و از اقوام نزدیک "حجت السلام دین پرست" مشاور ارشد استاندار است که بجای آقای "قلیزاده" که از مدیران با تجربه پیام نور و اهل اورمیه بود به این سمت منصوب شده اند، شایان ذکر است قبل از آقای قلیزاده نیز آقای "صفرلویی" اهل خوی این سمت را در اختیار داشتند. این امر در حالی صورت میگیرد که خیل عظیمی از مدیران تحصیل کرده سولدوزی در همین مرکز و یا نهادهای دیگر مشغول خدمت هستند و بنظر میرسد که در انتخاب مدیران دانشگاه توجهی به نیروهای بومی نمی شود و یا بسادگی از کنار آنان میگذرند. هرچند که مدیران قبلی این مرکز همگی پس از طی مراحل مختلف علمی و مدیریتی و کسب تجربه به ریاست این مرکز منصوب شده بودند و حتی فردی همچون "قلیزاده" از کارآمدترین مدیران پیام نور محسوب میشد اما در اقدامی قابل بحث اینبار فردی بسیار جوان و بدون سابقه مدیریتی در دانشگاههای کشور به این مسئولیت انتصاب میشوند آنهم در مرکزی که از جمله مراکز باسابقه پیام نور با حدود 4000 نفر دانشجو 70 نفر کادر اداری و تعداد کثیر مدرس که مدیریت اینگونه مرکز نیاز به مدیری کارآمد و باتجربه دارد. البته جوان گرایی در مدیریت در جای خود میتواند مفید باشد و خصوصا در شرایط امروز که بیکاری جوانان تحصیل کرده معضل بزرگی را بوجود آورده است میتواند هرچند ضعیف اما رقه های امید را بارور سازد، ولی شاید امر عقلانی آن باشد که پیشرفت شخصی افراد پله-پله و با رعایت ضوابط مرسوم صورت گیرد تا لطمه ایی به کیفیت سازمان وارد نگردد چراکه در بحث مدیریت علاوه بر سواد آکادمیک، هنر ذاتی افراد در مدیریت و نیز تجربه، بسیار تعیین کننده هستند.

حال بحث دیگری که در دانشگاه پیام نور مرکز نقده وجود دارد مساله جذب دستیاران علمی است که متاسفانه با وجود نیروهای جوان تحصیل کرده بومی برخی از این دستیاران نیز از شهرهای دیگری همچون سردشت و مهاباد در این مرکز جذب شده اند. این درحالیست که تعدد مراکز دانشگاهی در شهری نظیر مهاباد بیشتر از نقده است و بهتر آن بود که این نیروهای غیر بومی در شهرهای خود جذب مراکز دانشگاهی میشدند تا حق نیروهای بومی نقده نیز ضایع نگردد.

همچنین برخی از همین دستیاران علمی که همگی جدیدا جذب مرکز نقده شده اند فاقد ارتباط لازم با گرایشهای رشته های مختلف تحصیلی در مرکز نقده هستند. بعنوان مثال در رشته روانشناسی عمومی یک نفر فوق لیسانس روانشناسی در گرایش روانسنجی جذب و مدیر گروه این رشته و نیز رئیس مرکز مشاوره شده است. این درحالیست که وی در خصوص مشاوره روانشناسی اساسا فاقد صلاحیتهای علمی است و این امر در صلاحیت فارغ التحصیلان روانشناسی در گرایشهای عمومی، بالینی و رشته مشاوره است که اتفاقا در بین فارغ التحصیلان بومی این گرایشها وجود دارد. همچنین در رشته روانشناسی عمومی در سطح دانشگاههای پیام نور که کلاسها صرفا جهت رفع اشغال تشکیل میشوند و تنها 2 واحد از 138 واحد تحصیلی را درس روانسنجی تشکیل میدهد جذب فارغ التحصیلان گرایشهای روانشناسی عمومی یا بالینی مفیدتر و عقلانی تر بود. بهرحال ضمن نقد تغییرات صورت گرفته، امیدواریم مرکز نقده به شایستگی های بالای علمی دست یابد و نیز نیروهای بومی در الویت اول انتخاب مدیران و جذب مد نظر باشند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home