Monday, November 26, 2007



حکم ۵۰ ضربه شلاق قهرمان قنبری اجرا شد

امیر فراهانی به یک سال حبس محکوم گشت

اورمونیوز(۴ آذر ۱۳۸۶): بر اساس اخبار رسیده از نقده (سولدوز) حکم ۵۰ ضربه شلاق فعال حرکت ملی آذربایجان قهرمان قنبرپور(قنبری) به اجرا در آمد. قهرمان قنبر پور روز ۲۱ فوریه ۲۰۰۶ (۲ اسفند ۱۳۸۵) به علت شرکت در تظاهرات روز جهانی زبان مادری در شهرستان نقده واقع در جنوب دریاچه اورمیه دستگیر و بعد از چند هفته بازداشت با قرار وثیقه آزاد گشت. این فعال سیاسی اهل نقده در حکم صادره از طرف دادگاه انقلاب اسلامی به ۵۰ ضزبه شلاق و یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده بود.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه ۹ مارس ۲۰۰۷ مربوط به دستگیریهای روز جهانی زبان مادری در شهرهای آذربایجان تعداد بازداشت شدگان این اعتراضات در اورمیه و نقده را با استناد به گزارشهای کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان (آسمک) بیش از ۷۵ نفر ذکر کرده است. همچنین در این بیانیه از وضعیت بیش از ۲۵ فعال دستگیر شده در نقده خصوصاْ قهرمان قنبورپور و عادل الله وردی پور ابراز نگرانی شده است. سازمان عفو بین الملل در این بیانیه شرکت در اعتراضات روز جهانی زبان مادری را از حقوق قانونی شهروندان تورک آذربایجان شمرده است.

امیر فراهانی فعال سیاسی نقده ای که در جریان اعتراضات خرداد ماه امسال در شهرهای آذربایجان در نقده دستگیر و بیش از یک ماه در بازداشتگاههای اطلاعات اورمیه و نقده بازداشت شده بود٬ از طرف دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. امیر فراهانی متأهل بوده و صاحب دو فرزند می باشد.

سیروس صیامی فعال فرهنگی٬ هنرمند و آهنگساز اهل نقده نیز که در جریان اعتراضات خرداد ماه ۱۳۸۶ در نقده بازداشت و پس از چند هفته حبس با قرار وثیقه آزاد شده بود٬ به سه ماه و یک روز حبس و سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است. سیروس صیامی به دلیل ساختن آهنگهای ملی آذربایجانی و اجرای آنها در مراسمهای دانشجوئی همواره تحت فشار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

بهزاد قوچایی دیگر فعال نقده ای که قبل از اعتراضات خرداد ۱۳۸۶ دستگیر شده بود٬ تبرئه گشته است.

همچنین میرعلی رضایی روزنامه نگار٬ مدرس زبان و ادبیات تورکی آذربایجانی و نماینده مؤسسه غیر دولتی "بیلیم یولو" در نقده (این مؤسسه چند ماه پیش توسط اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی آذربایجان غربی در اورمیه پلمپ شد) پس از چندین بار محاکمه در دادگاه انقلاب اسلامی اورمیه منتظر صدور حکم خویش است.

لازم به ذکر است که پس از قتل عام معترضین نقده ای در ۴ خرداد ۱۳۸۵ که در جریان اعتراضات ملی تورکهای آذربایجان صورت گرفت٬ فعالان سیاسی و خانواده های آنها توسط ارگانهای امنیتی تهدید شده و به شدت تحت فشار قرار گرفته اند٬ به طوری که بعد از آن تاریخ هیچگاه اوضاع نقده به صورت عادی در نیامده و به همین علت دریافت به موقع اخبار و ارتباط فعالان سایر شهرها با فعالان سیاسی این شهر بسیار مشکل شده است. هم اکنون دست کم ۴ فعال حرکت ملی آذربایجان اهل نقده در حبس قرار دارند. مهندس عبدالله عباسی جوان استاد دانشگاه و فعال سیاسی اهل نقده بیش از ۳ ماه است که در زندان اوین تهران به سر می برد٬ عبدالله عباسی جوان در طول این سه ماه اجازه تماس با وکیل را نداشته است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home