Friday, May 16, 2008

زندگی نامه شهید همت اسم زاده



زندگی نامه شهید همت اسم زاده

میللی شورا- 27 اردیبهشت: شهید همت اسمزاده فرزند علی در محله فرود آباد سولدوز چشم به جهان گشود. با وجود شش برادر و تنها خواهر، ایشان از همان دوران کودکی عصای دست والدین در امور گذران زندگی خانواده بود و پدرش را در پخش نفت سهمیه یاری می رساند. از همان دوران نوجوانی پی به ارزش والای فرهنگ غنی خود برده و تمامی ترانه ها ، پاکوبی ها و رقص های ایل قاراپاپاق را یاد گرفته و همواره آنها را در لب نجوا می کرد. وی توانست با وجود تمام سختی های سر راه خود مدرک دیپلم را اخذ نماید ولی بدلیل مشکلات عدیده زندگی نتوانست به تحصیل در مقاطع عالیه ادامه دهد. اما در میان کلیه ناملایمتی های روزگار طبع شوخ و گشاده رویی وی زبان زد خاص و عام بود. بالاخره با مشقت فراوان توانست یک دهنه مغازه در میدان تره بار سولدوز خریداری نماید.

با فراگیر شدن اندیشه حرکت ملی آذربایجان در شهرهای تورک نشین ایران پس از جرایانات انتخابات سال 1374 مجلس شورای اسلامی در تبریز، شهید همت اسمزاده نیز همانند سایر مبارزین حرکت ملی آذربایجان ندای لبیک در این راه مقدس را سر داده و با جمعی از فعالین فرهنگی سیاسی سولدوز در سالگرد تولد بابک آزاد مرد تاریخ عازم قلعه بابک در کلیبر و سپس روانه کوه ساوالان شدند. اما بخاطر دلایلی که پس از ازدواج ایشان نشأت گرفت ادامه راه همانند سابق برای وی میسر و مقدور نبود.

سپس زنده یاد کار ساختن منزلی را برای رفاه خانواده خویش آغاز نمود که در پایان کار سرنوشت طور دیگری رقم خورد. قیام بزرگ ملت تورک آذربایجان جنوبی در خرداد 1385 در حال شکل گیری بود. شهید در روز نخست بهمراه سه تن از دوستان دیرین خود همراه با هزاران نفر از مردم سولدوز پس از تجمع در جلوی دانشگاه پیام نور بسمت فرمانداری سولدوز حرکت نمودند تا پس از تجمع و سر دادن شعارهای هویت طلبانه قرار تظاهرات فردا گذاشته شود. شادروان فردا صبح از ابتدا در تظاهرات حاضر بود و همانند روز گذشته در صف نخست سیل جمعیت بسوی فرمانداری حرکت نمودند اما اینبار در پی شلیک های بی امان و غیر انسانی مأمورین امنیتی رژیم جمهوری اسلامی ایران بسمت مردم بی دفاع سولدوز شهید همت اسمزاده و شماری از جوانان غیور و رشید آذربایجان به مرحله رفیع شهادت نائل آمدند که چهار تن از شهدای تجمع خونین چهارم خرداد 1385 سولدوز بدست مردم به بیمارستان انتقال یافتند و ...؟!؟ اما موضوع بدینجا ختم نشده و مجالس ترحیم شهدا را نیز ممنوع اعلام نمودند. حتی سنگ قبر مزار آن شهید بزرگوار را شبانه به دلخواه و مصلحت نظام بطریقی دیگر و نا هماهنگ با دیگر شهیدان برداشتند. اکنون مینای پنج ساله ثمره ازدواج آن شهید والامقام به امید فردا چشم به آینده دوخته است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home